44891831 (021)

1031226 (0912)

  • 1397-03-29

آلبوم این خواننده معروف آمریکایی با صدا و موسیقی دو موزیسین ایرانی منتشر شد کوروش یغمایی در کنار کانیه وِست و NAS

شبی که تیم ملی ایران توانست صدرنشین گروهش در جام جهانی شود، آلبومی توسط NAS خواننده معروف آمریکایی و کانیه وِست منتشر شد که دو قطعه از آن، سمپلی از آثار کوروش یغمایی و همچنین یک خواننده لس آنجلسی بود که این خبر در هیاهوی برد تیم ملی کمتر در صفحات مجازی دست به دست شد. روز جمعه پانزدهمین روز از ماهِ جون، آلبوم تازه «NAS» خواننده معروف آمریکایی، در همکاری با «کانیه وِست» به عنوان تهیه‌کننده با نام NASIR منتشر شد و این دو فیلمی از جشن انتشار این آلبوم در صفحات مجازی خود منتشر کردند که در آن سمپلی از قطعه «گل یخ» کوروش یغمایی با صدای NAS در مراسم پخش می‌شد که به گفته خالقش، این‌کار با کسب اجازه و هماهنگی میان مدیر آثارش در خارج از کشور با کانیه وست و اجازه خود او انجام گرفته است. همچنین سومین قطعه آلبوم با نام White Label که در آن سمپلی از صدای یک خواننده پیش از انقلاب ایران و ساز هورن آن قطعه که آن سال‌ها (که «کوچینی» هنوز برای خودش برو و بیایی داشت) با نام Prison Song منتشر شد. البته که طبق اتفاقات موسیقایی آن سال‌ها، این قطعه هم کاوری از قطعه‌ای با همین نام با صدای Graham Nash بود. کوروش یغمایی هم‌زمان با گرفتن لیسانس از دانشگاه ملی، آغاز به آهنگسازی روی چند شعر از همکلاسی‌اش مهدی اخوان لنگرودی کرد که «گل یخ» یکی از آنها بود. قطعه‌ای که در برنامه «میخک نقره‌ای» اجرا شد و تهران او را با این آهنگ شناخت و به خارج از مرزهای ایران نفوذ کرد و در پی آن اجراهای گوناگونی در دیگر کشورهای جهان از این ترانه شکل گرفت. اما این تنها حضور بین‌المللی کوروش یغمایی نبوده؛ پیش از این هم آلبوم «ترک گوشه نشینی» را کمپانی Now Again Records که کار انتشار و گردآوری نمونه‌های قدیمی و جدید موسیقی پانک و راک را در گوشه و کنار جهان به عهده دارد، آن را به عنوان نمونه‌ای از موسیقی سایکدلیک ایران منتشر کرد و مدیر کمپانی هم یادداشتی درباره او نوشت. یا آلبوم «ملک جمشید» که دو سال پیش توسط همین کمپانی در سراسر دنیا منتشر شد. «تایمز» درباره او گفته: «تصویر او همرا با گیتار الکتریک برای ایرانی‌ها مشابه تصویر جیمی هندریکس برای بچه‌های غرب بود.» آلبوم جدید NAS به مسائل و مشکلات سیاه پوست‌ها می‌پردازد و عکس کاور آن هم کودکان سیاه پوستی هستند که مری الن مارک در سال 1988 در یکی از محله‌های تگزاس گرفته است. کانیه وِست درباره این آلبوم گفته که قصدشان ترکیب نوای آشنای موسیقی هیپ‌هاپ غربی با موسیقی‌هایی از سرزمین‌های دور بوده و به همین دلیل هم به سراغ آرتیست‌های ایرانی و هندی رفته‌اند. NAS هم اعلام کرده که من دنبال بیت‌های قوی و مد روز نیستم و هدفم این است که بیشتر حرف‌هایم شنیده شوند. پس اگر از من توقع بیت‌های مد روز و پرفروش امروزی را دارید، قطعات من را گوش نکنید چون دنیای ما به هم تعلق ندارد. گفتنی است که مجموعه تازه NAS با استقبال گسترده‌ای در دنیا مواجه شده و به سرعت در حال بالا رفتن در چارت‌ها است.

شب موسیقی الکتروآکوستیک با آثار آهنگسازان ایرانی و لهستانی برگزار می‌شود

1397-10-22

شب موسیقی الکتروآکوستیک با آثار آهنگسازان ایرانی و لهستانی برگزار می‌شود

بخش تحلیلی و آموزشی داروک

توسط مرکز موسیقی نوین اسپکترو با همکاری آکادمی موسیقی گدانسک و مرکز فرهنگی بالتیک شب موسیقی الکتروآکوستیک با آثار آهنگسازان ایرانی و لهستانی برگزار می‌شود مرکز موسیقی نوین اسپکترو با همکاری آکادمی موسیقی گدانسک و مرکز فرهنگی بالتیک (لهستان) اقدام به برگزاری شب موسیقی الکتروآکوستیک با تمرکز بر آثار آهنگسازان ایرانی و لهستانی در شهر گدانسک لهستان کرده است. در این کنسرت که با همکاری نوازندگان آکادمی موسیقی گدانسک برگزار خواهد شد آثار آهنگسازان ایرانی که برای یکی از سازهای کلارینت، ساکسوفون، پرکاشن، هارپسیکورد ، پیانو، ویولن، ویلنسل، آکاردئون و ... نوشته شده است با نظر نهایی هیئت انتخابی از مرکز موسیقی نوین اسپکترو، آکادمی موسیقی گدانسک و مرکز فرهنگی بالتیک (لهستان) اجرا خواهد شد. به همین منظور از تمام آهنگسازان ایرانی، دعوت شده است تا آثار خود (پارتیتور و الکترونیک) را تا سی ام دی ماه به آدرس office@spectrocentre.com با عنوانPoland-Iran-2019 ارسال کنند. مرکز موسیقی‌ نوین اسپکترو با هدف آشنا سازی هرچه بیشتر شنوندگان حرفه‌ای موسیقی‌ جدی (آکادمیک)، با ژانر‌های مختلف موسیقی‌ قرن ۲۰ و ۲۱، موسیقی‌ تجربی‌ قرن ۲۱، موسیقی‌ الکترو‌آکوستیک و الکترونیک، توسط مارتینا کوسسکا (آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده) از کشور لهستان و آیدین صمیمی‌ مفخّم (آهنگساز، پژوهشگر موسیقی‌ و نوازنده) از ایران، پایه گذاری و راه انداخته شده است. اهداف اصلی‌ مرکز موسیقی‌ نوین اسپکترو برگزاری کنسرت‌های پژوهشی و آموزشی موسیقی‌ تجربی‌، الکترو‌آکوستیک و الکترونیک، برگزاری ورک شاپ‌هایی‌ با تمرکز بر آهنگسازی، تفسیر و اجرا موسیقی‌ قرن ۲۰ و ۲۱ و برگزاری کنفرانس و سمینارهایی در همین زمینه است. از پروژه‌های دیگر این مرکز می‌توان به «دوئت اسپکترو»، با تمرکز بر کنسرت‌های تجربی‌ الکترو‌آکوستیک توسط بنیان گذاران این مرکز و «آنسامبل اسپکترو» با تمرکز بر سفارش و اجرا آثار آهنگسازان معاصر، نام برد. مرکز موسیقی‌ نوین اسپکترو، از سال ۲۰۱۵ به عنوان سازمان و نماینده رسمی کنفدراسیون بین المللی موسیقی الکتروآکوستیک در ایران و اولین مرکز درخاورمیانه انتخاب و معرفی شده و از اهداف اصلی آن می توان به معرفی بیشتر موسیقی و آهنگسازان الکتروآکوستیک ایرانی به جوامع بین المللی اشاره کرد. کنفدراسیون بین المللی موسیقی الکتروآکوستیک در سال ۱۹۸۲ در شهر بورژ فرانسه توسط کریستین کلوزیه تاسیس گردید. هدف اصلی این کنفدراسیون ترویج موسیقی الکتروآکوستیک در سطح بین المللی با خلق وارایه آثار جدید، پژوهش در زمینه موسیقی الکتروآکوستیک، انتشار آثار الکتروآکوستیک، آموزش، انتشار و انتقال دانش و تکنیک های الکتروآکوستیک می باشد. از دیگر نمایندگان و یا سازمان های محلی این کنفدراسیون میتوان به کشورهای آرژانتین، بلژیک، شیلی، چین، کوبا، فنلاند، یونان، مکزیک، لهستان، پرتغال، اسپانیا، سوئیس، بریتانیا و اکراین اشاره کرد. مارتینا کوسسکا، آهنگساز، رهبر ارکستر و پرفورمر در ۱۳۶۸ در شهر گدینیا لهستان متولد شد. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته آهنگسازی از آکادمی موسیقی کراکوف لهستان به استادی پروفسور کشیشتوف مه یر دریافت نمود و همزمان، در مقطع کارشناسی زیر نظر پروفسور رافائل یاتسک دلکتا رهبری ارکستر را آموخت و در آخر در آکادمی ملی کاتوویتسه لهستان در رشته رهبری ارکستر زیر نظر پروفسور شیمون بِوالِتس، در مقطع کارشناسی ارشد تحصیلات خود را به اتمام رسانید. وی در مستر کلاس های رهبری اکستر نزد اساتید بین المللی همچون مائسترو کالین مِتِرز، الکساندر لیبرایش و تادئوش استروگالا شرکت نموده و به عنوان رهبر مهمان با آنسامبل و ارکسترهای متعددی همچون آنسامبل ۴۰۲۰ لینتز، ارکستر آکادمی بتهوون، ازکستر آکادمی کراکوف، ارکستز فیلارمونیک اُستراوا و ارکستر فیلارمونیک سیلسیا اشاره نمود. او برنده مسابقات ملی و بین المللی متعددی، از جمله برنده مسابقه آهنگسازی اپرای ۵ دقیقه ای در ۲۸ امین دوره دوسالانه زاگرب در کرواسی (که منجر به سفارش ساخت اپرای جدید ایشان از طرف دوسالانه زاگرب شد) و مسابقه آهنگسازی برای آنسامبل «اکلِکتو» در کشور سوئیس و برنده جایزه چهارمین دوره مسابقه بین المللی «کشیشتوف پندرتسکی» در لهستان و… می باشد. وی همچنین نویسنده اپرانامه (لیبرتو) اپرای «در ساحل لِته» به آهنگسازی آیدین صمیمی مفخم می باشد که ساخت بخش الکترونیک و اجرای الکترونیک زنده این اپرا هم به عهده ایشان بوده است. آثار وی بارها در فستیوال های معتبری همچون پاییز ورشو و آئدیو-آرت در لهستان، روزهای استراوا (جمهوری چک)، ایمپولس و ۴۰۲۰ در اتریش و دوسالانه زاگرب در کرواسی و بسیاری دیگر به اجرا در آمده است، وی همچنین به عنوان رهبر ارکستر در فستیوال های متعددی به اجرای آثار معاصر پرداخته است که از آنها می توان به رهبری «گروپن» اثر اشتوکهاوزن (رهبر میانی) در فستیوال روزهای استراوا در جمهوری چک (۲۰۱۵) اشاره کرد. او از سال ۱۳۹۴ ساکن تهران و مشغول تدریس پیانو و آهنگسازی در دانشگاه ها و مراکز تخصصی موسیقی و همچنین بنیانگذار و مدیر هنری «مرکز موسیقی‌ نوین اسپکترو» و عضو هیئت موسس و مشاور هنری «فستیوال موسیقی‌ معاصر تهران» می باشد. وی در آثارش بدنبال ترکیبات غیر معمول اصوات می باشد و تمرکزش بر ترکیبات جدید هارمونی و دست یافتن به کیفیت و رنگهای جدیدی در صدای انسان و سازها است. آیدین صمیمی مفخم، آهنگساز، نوازنده و پژوهشگر موسیقی، متولد سال ۱۳۶۰ در تهران است. او هر دو مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به ترتیب در رشته های پژوهش موسیقی و آهنگسازی در ارمنستان و در محضر استاد آشوت زهرابیان دریافت کرده است. وی همچنین با حضور در کلاس های فوق تخصصی آهنگسازی بریان فرنیهو، بئات‌ فورر، خایا چرنووین، آلوین لوسیر، فیلیپ گلس، کریستین ولف، برنهارد لنگ، پیتر ابلینگر، کارولا باوکهولت و پتر کوتیک بر تجربیات و دانش هنری خود افزوده است. صمیمی مفخم عضو دائم انجمن آهنگسازان ایران و مدرس مدرسه ی عالی موسیقی و دانشسراهای تهران و از بنیان گذاران دپارتمان آهنگسازی و تئوری موسیقی در دانشگاه علمی کاربردی تهران بوده و همچنین بنیانگذار و مدیر هنری «مرکز موسیقی‌ نوین اسپکترو» و عضو هیئت موسس و مشاور هنری «کانون موسیقی‌ معاصر تهران» است. او برنده چندین مسابقه بین‌المللی آهنگسازی می ‌باشد و به عنوان آهنگساز مدعو در فستیوال‌های ۴۰۲۰ لینز، ایمپولس (اتریش)، روز‌های استروا (جمهوری چک)، ماتا، هشتادمین تولد کریستین ولف (آمریکا)، اوی موس (آلمان) و غیره شرکت کرده است و برنده بورس تحصیلی – تحقیقاتی از مرکز کانورگنس سوییس (۲۰۰۹)، دانشگاه لوون در بلژیک (۲۰۱۳) و مرکز موسیقی ویسبی در سوئد (۲۰۱۴) است. آثار او توسط آنسامبل یا ارکسترهای مهمی همچون کلانگ فوروم وین، آنسامبل اس. ای. ام، کوارتت مومنتا، موتو پرپه تو، آدیتیو وکال آنسامبل درسدن، استراوسکا باندا، استکهلم ساکسفون کوارتت، کسلمیا و… و در ایران توسط نیواک و نیلپر اجرا و ضبط شده است. آثار وی بر پایه ی موسیقی دستگاهی و فولکلور ایران با رویکردها و تکنیک های معاصر از جمله تجربیات آکوستیکی و سایکو-آکوستیکی است.

اپرای «مولوی» اثر «بهزاد عبدی» توسط انتشارات ناکسوس منتشر شد

1397-10-22

اپرای «مولوی» اثر «بهزاد عبدی» توسط انتشارات ناکسوس منتشر شد

بخش تحلیلی و آموزشی داروک

افتخاری دیگر برای موسیقی ایران اپرای «مولوی» اثر «بهزاد عبدی» توسط انتشارات ناکسوس منتشر شد موسیقی ما - اپرای مولوی به آهنگسازی «بهزاد عبدی» و خوانندگی «همایون شجریان» و «محمد معتمدی» توسط انتشارات ناکسوس منتشر شد. این اپرای عروسکی به کارگردانی، نویسندگی و طراحی صحنه بهروز غریب‌پور و اجرای گروه نمایشی آران برای اولین بار در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ در تالار رودکی به روی صحنه رفت. اپرای عروسکی مولوی براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس نوشته شده و موسیقی آن بر اساس موسیقی کلاسیک ایرانی، دستگاه‌ها و ردیف‌های آوازی با آهنگسازی بهزاد عبدی ساخته شده است. خوانندگانی چون محمد معتمدی و همایون شجریان روایت آوازین این اپرا را بر عهده دارند. ضبط موسیقی این اثر در اکراین انجام شده است. این اپرا در کشورهای خارجی همچون گرجستان و امارات متحده عربی اجرا شده است. موسیقی این اثر در دستگاه‌های نوا، همایون، ماهور، شور، چهارگاه و آوازهای بیات اصفهان، شوشتری و دشتی است. اپرای مولانا دومین همکاری مشترک بهروز غریب پور به عنوان نویسنده لیبرتو و بهزاد عبدی است که در سال ۱۳۸۸ به رهبری ولادمیر سیرنکو ضبط شد. این اپرا نیز همانند اپرای عاشورا با دو استیل آواز کلاسیک ایرانی و آواز کلاسیک غربی تنظیم شده‌است که محمد معتمدی، همایون شجریان، حسین علیشاپور، علی خدایی، ملیحه مرادی، مصطفی محمودی، اسحاق انور، مهدی امامی، کیوان فرزین، سارا رضازاده، علی یاری، رضا نجفی مهیاری، علی نجفی ملکی، سولماز بدری در آواز ایرانی و محمد رضا صادقی، عامر شادمان، مهدی جاور، سجاد پورقناد و احسان نصیری خوانندگان کلاسیک آن هستند.

کوارتت زهی «شهرزاد» هشتم بهمن ماه کنسرت می‌دهد

1397-10-22

کوارتت زهی «شهرزاد» هشتم بهمن ماه کنسرت می‌دهد

بخش تحلیلی و آموزشی داروک

کوارتت زهی «شهرزاد» هشتم بهمن ماه کنسرت می‌دهد آلبوم «سوی دیگر» با آثاری از هوشیار خیام منتشر می‌شود موسیقی ما - كنسرت كوارتت‌زهى‌‌ شهرزاد، دوشنبه هشتم بهمن ماه در سالن رودکی با اجرای آثاری از اجرای آثاری از باخ، برودین، دورژاک و هوشیارخیام برگزار می‌شود. در این اجرا لعیا زنگنه، تینا جامه‌گرمی، نگار نوراد و یگانه حسینی‌نیا حضور دارند. این در حالی است که به زودی دومین آلبوم مستقل کوارتت شهرزاد با نام «سوی دیگر» با آهنگ‌سازی «هوشیار خیام» و تهیه‌کنندگی موسسه‌ی فرهنگی – هنری بارانا منتشر می‌شود. تهیه‌کنندگی این کنسرت را «علیرضا فواکهی» برعهده دارد و مدیراجرایی و برگزاری آن «رامین براتی»‌ است؛ اما در «سوی دیگر»، «تینا جامه‌گرمی» و «یگانه حسینی‌‌نیا» ویولون، «نیلوفر سهی» ویولا و «نگار نوراد» ویولون‌سل نواخته‌اند، همچنین طرح روی جلد این اثر یک نقاشی از مجموعه‌ی «سومیه» اثر پری‌یوش گنجی است. «هوشیار خیام» درباره‌ی این اثر نوشته است: «این آلبوم در ستایش زنانگی است. کیفیتی مجرد و ناب در سوی دیگرِ مفهومِ مجرد «مردانگی». اعتقاد دارم کیفیت زنانگی جنسیت نمی‌شناسد، آشنای تمام زندگان است. آشنای تمامِ انسان‌ها چه زن و چه مرد. از دیدگاه موسیقی «سوی دیگر» آونگی است ین شرق و غرب. آونگی بین موسیقی مسبوق سازهای زهی و جهانی صوتی از هارمونیک‌ها و آرتیکولاسیون‌هایی یادآور موسیقی الکترونیک. آواهای کولی، ایقاعات و مترهای دوار موسیقی شرق، ربع پرده‌ها و میکوتون‌ها، تاثیرات موسیقی‌های بالکان و آسیای دور و میانه، پهنه‌ی گسترده‌ی موسیقی خاورمیانه و تاثیرات دیگر، تکنیک‌ها و گویش‌های متفاوت زهی و تمپوی نهایت کند و نهایت تند، این قطعه را به یکی از کوارتت‌‌های دشوار زهی بدل کرده است.»